صفحه اصلی
ایمیل به نویسنده

-----------------------

Link dumps

تحریم را آیا راه به مقصود هست؟

آقای شاهرودی ، مجتبی سمیع نژاد را آزاد کنید

"ژانت آفاری": مردان تاریخ نگار به ندرت از زنان تاریخ می گویند

دکتر ثریا مکنون: جنسیت و سایر صفات انسانی در درون هر فرد قرار دارند

حضور فمینیسم کرد در جنبش زنان: نوشین احمدی خراسانی

نامه حنيف مزروعي به عليزاده رئيس کل دادگستری استان تهران

 اکبر گنجي قديمي ترين روزنامه نگار زنداني در "بزرگترين زندان خاورميانه برای روزنامه نگاران"

آیا لیبرالیسم در نبرد با اسلام رادیکال است؟ مصاحبه با فرانسیس فوکویاما، واشنگتن پريزم

نامه سرگشاده شادی صدر  به رييس جمهور در اعتراض به ممنوعيت خروج از كشور

 

-----------------------

Monthly Archives
09/01/2003 - 10/01/2003 12/01/2003 - 01/01/2004 01/01/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 03/01/2004 03/01/2004 - 04/01/2004 04/01/2004 - 05/01/2004 05/01/2004 - 06/01/2004 06/01/2004 - 07/01/2004 07/01/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 09/01/2004 09/01/2004 - 10/01/2004 10/01/2004 - 11/01/2004 11/01/2004 - 12/01/2004 12/01/2004 - 01/01/2005 04/01/2005 - 05/01/2005 05/01/2005 - 06/01/2005 06/01/2005 - 07/01/2005 08/01/2005 - 09/01/2005

-----------------------

Search


-----------------------

 

 

 
 
Saturday, May 01, 2004
نکاتي چند در باب حق طلاق در اسلام
متن زير به طور کلي برگرفته از نظام حقوق زن در اسلام تاليف مرتضي مطهري
مي باشد . من بدون هيچ موضع گيري به طور کامل بخش بسيار کوتاهي از آن
را که در باب توجيه حق طلاق مرد در اسلام است را منعکس کرده ام …
آشنايي با انديشه ها ونگاه ايشان به زن خالي از لطف نيست !

" مقام طبيعي مرد ، در حيات خانودگي

از نظر اسلام منتهاي اهانت و تحقير براي يک زن
اين است که مرد به او بگويد :
" من تو را دوست ندارم ، از تو تنفر دارم "
و آنگاه قانون بخواهد بزور و اجبارآن زن را در خانه نگاه دارد .
قانون ميتواند اجبارا زن را در خانه مرد نگهدارد .
ولي قادر نيست زن را در مقام طبيعي خود در محيط زناشويي ، يعني مقام
محبوبيت و مرکزيت نگداري کند .
قانون قادر است مرد را مجبور به نگهداري از زن و پرداخت نفقه و غيره بکند اما
قادر نيست مرد را در مقام و مرتبه يک فداکار و بصورت يک نقطه ( گردان) درگرد
يک نقطه مرکزي نگهدارد .
ازاين رو هر زمان که شعله محبت و علاقه مردخاموش شودازدواج ازنظر طبيعي
مرده است!
اينجا پرسش ديگري پيش مي آيد و آن اينکه اگر اين شعله از ناحيه زن خاموش
بشود … چطور ؟
آيا حيات خانوادگي با از ميان رفتن علاقه زن به مرد باقي است …
يا از ميان ميرود ؟
اگر باقي است چه تفاوت? ميان زن و مرد است که سلب علاقه مرد موجب
پايان حيات خانوادگي ميشود و سلب علاقه زن موجب پايان اين حيات نميشود؟
و اگرباسلب علاقه زن نيزحيات خانوادگي پايان مي يابد بايد ازدواج راپايان يافته
تلقي کنيم
و به زن هم مثل مرد حق طلاق بدهيم .
جواب اينست که حيات خانوادگي وابسته است به علاقه طرفين نه يک طرف.
تنها چيزي که هست اين است که طبيعت علائق زوجين را به اين صورت قرار
داده که زنرا پاسخ دهنده به مرد قرار داده است!
از اين رو علاقه و زن به مرد معلول مرد به زن و وابسته به اوست!
طبيعت ، کليد محبت طرفين را در اختيار مرد قرار داده است !
مرد است که اگر زن را دوست بدارد ونسبت به او وفادار بماندزن نيزاورادوست
ميدارد و نسبت به او وفادار ميماند !
به طورقطع زن طبعااز مردوفادارتراست و بي وفايي زن عکس العمل بي وفايي
مرد است.
طبيعت کليد فسخ طبيعي ازدواج را به دست مرد داده است ،
يعني اين مرد است که با بي علاقگي و بي وفايي خود نسبت به زن او را نيز
سرد وبي علاقه ميکند .
برخلاف زن که بي علاقگي اگر از او شروع شود تاثيري در علاقه مرد نداردبلکه
احيانا او را تيزتر ميکند!
ازاين رو بي علاقگي مردمنجر به بي علاقگي طرفين ميشود ولي بي علاقگي
زن منجر به بي علاقگي طرفين نمي شود !
سردي و خاموشي علاقه مرد ، مرگ ازدواج و پايان حيات خانوادگي است ،
اما سردي و خاموشي علاقه زن به مرد آنرا به صورت مريضي نيمه جان در
مي آورد که اميد بهبود و شفا دارد .
در صورتي که بي علاقگي از زن شروع شود مرد اگر عاقل و وفادار باشدميتواند
با ابراز محبت و مهرباني علاقه زن را بازگرداند و اين کار براي مرد اهانت نيست
که محبوب رميده خود را بزور قانون نگه دارد تا تدريجا او را رام کند!
ولي براي زن اهانتي غير قابل تحمل است که براي حقظ حامي و دلباخته خود
بزور و اجبارمتوسل شود !
بهرحال تفاوت زن ومرد در اين است که مرد به شخص زن نيازمند است و زن
به قلب مرد !
حمايت و مهرباني قلبي مرد آنقدر براي زن ارزش دارد که ازدواج بدون آن
براي زن ميسر نيست!"

نظام حقوق زن در اسلام
( حق طلاق ، ص 283)
1zan  ||  9:16 AM

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------